De kracht van positief denken

Positief denken heeft veel voordelen. Zo helpt het om ziekteverzuim te voorkomen, je op de toekomst te richten, je werk met plezier te doen en betere resultaten te behalen.

positief denken

Voorkomen van negatief denken

Van nature is de mens gericht op gevaren en op problemen. Misschien is het beste bewijs daarvoor wel het positief denken zelf. Tot 20 jaar geleden was de psychologie vooral gericht op de negatieve gevolgen van werken en op burn-out. Tegenwoordig is er ook aandacht voor de positieve gevolgen van werken en voor bevlogenheid en werkplezier.

Gelukkig maar, want als je positief in het leven staat heb je meer energie en kun je beter met tegenslagen omgaan. Je hebt meer zelfvertrouwen en kunt beter samenwerken met collega’s, je bent eerder bereid om te veranderen en staat open voor nieuwe ideeën.

Positief denken in ons brein

De informatie en prikkels die we elke dag ontvangen, leggen in ons brein een bepaalde route af. De informatie komt binnen bij het reptielenbrein. Daar wordt beoordeeld of het pijn of plezier oplevert. Dat signaal wordt doorgegeven aan het zoogdierenbrein. Die koppelt emoties aan het signaal. Als het signaal negatief is (het levert gevaar of pijn op), dan worden er negatieve emoties aan gekoppeld. De negatieve gevoelens krijgen de overhand. Je trekt je terug en je staat niet open voor informatie. Medewerkers zijn minder creatief en minder productief.

Als het signaal positief is, en er is kans op plezier, dan worden de hersenen actiever, alerter en creatiever. Ze zijn ontvankelijker voor nieuwe informatie. Medewerkers bedenken nieuwe oplossingen en nemen meer initiatieven. Er ontstaat een positief gevoel, waardoor medewerkers minder ziek worden en beter presteren.

Bevorderen van positief denken

Het is daarom belangrijk dat je weet hoe je je medewerkers in de ‘pleziermodus’ krijgt en positief leert denken. Positief ingestelde medewerkers staan aan de basis van een leuke organisatie. Ze gaan met plezier naar hun werk, werken zelfstandiger, voelen zich gewaardeerd en zelfverzekerder.

Drijfveren en doelen

De eerste stap die je kunt zetten is dat je gebruik maakt van de drijfveren van je medewerkers. Elke medewerker wil ergens bij horen, wil plezier hebben, wil gewaardeerd worden en heeft behoefte aan controle en duidelijkheid. Voor de ene medewerker is plezier hebben heel belangrijk en een ander heeft meer behoefte aan duidelijkheid. Als je daar rekening mee houdt, dan stimuleer je het plezier en staan medewerkers open voor nieuwe ideeën.

De tweede stap is dat je weet wat je wilt bereiken. Stel samen met je team een doel vast. Beschrijf het doel helder en duidelijk mogelijk, zodat iedereen weet wat er bereikt moet worden. Maak er een verhaal van, want dat blijft hangen en werkt heel stimulerend.

Meer weten?

Wil je hier mee aan de slag of wil je meer informatie over dit artikel? Lees dan mijn e-book of neem contact met mij op via 06 22 43 33 69 of stuur me een mail.

No comments yet.

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.